Polacy za powrotem prac domowych w szkołach: kto popiera ten pomysł?

Ostatnie badania wskazują, że znaczna część społeczeństwa w Polsce opowiada się za powrotem prac domowych w szkołach. Warto przyjrzeć się z bliska, kto dokładnie popiera ten pomysł i jakie są argumenty za ich przywróceniem.
Opinia publiczna na temat prac domowych
Najnowsze badania przeprowadzone na początku września 2025 roku na grupie ponad tysiąca dorosłych Polaków pokazują, że **prace domowe cieszą się poparciem u 66% ankietowanych**. Z tej grupy 37% wyraziło zdecydowane poparcie, a 29% raczej zgadza się z tym pomysłem. Przeciwnie zdanie ma 17% badanych, a pozostała część nie miała wyraźnej opinii na ten temat.
Demografia zwolenników
Analizując dane, można zauważyć, że **większą sympatię do prac domowych wykazują kobiety**, osoby z wyższym wykształceniem oraz zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości. Wśród kobiet aż 69% popiera ten pomysł, a wśród osób z wyższym wykształceniem ten wskaźnik osiąga 76%. Wyborcy PiS są najbardziej przychylni, z 83% poparciem. Co ciekawe, starsze pokolenie bardziej popiera prace domowe niż młodsze, które częściej jest przeciwne, podobnie jak sympatycy Koalicji Obywatelskiej.
Stanowisko Ministerstwa Edukacji
Obecna minister edukacji, Barbara Nowacka, podkreśla, że choć nauczyciele mogą zadawać prace domowe, nie są one obecnie oceniane. Zgodnie z jej zdaniem, model edukacyjny, w którym uczniowie nie są zmuszani do wielogodzinnego odrabiania zadań, jest bardziej korzystny dla dzieci. Decyzja o potencjalnym wprowadzeniu obowiązkowych, ocenianych prac domowych ma być podjęta po zakończeniu dodatkowych badań do końca września.
Historia prac domowych w Polsce
Przypomnienie dawnych czasów ujawnia, że uczniowie często spędzali nawet 4-5 godzin dziennie nad zadaniami domowymi. Ten system zmuszał uczniów do intensywnego powtarzania materiału i był bardziej stresujący. Obecny brak obowiązkowych ocen z zadań ma na celu zmniejszenie presji oraz poprawę warunków nauki.
Podsumowując, kwestia powrotu prac domowych wzbudza mieszane uczucia w społeczeństwie. Choć wielu jest za ich przywróceniem, istnieje również grupa przeciwników oraz osób niezdecydowanych. Jedno jest pewne: dyskusja na ten temat z pewnością będzie kontynuowana, gdyż dotyczy fundamentalnych aspektów edukacji w Polsce.