Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu: Postęp prac budowlanych i plany co do dostępu dla pasażerów
Zaskakująco szybki rozwój prac związanych z olbrzymią przebudową stacji kolejowej w Olkuszu obserwujemy od marca bieżącego roku. Specjaliści od budownictwa, którzy są na co dzień obecni na miejscu, mają już za sobą etap rozbiórki starożytnej kładki dla pieszych oraz tzw. „głównego peronu”. Ponadto, rozpoczęli już działania w kierunku realizacji nowych konstrukcji. Obecnie głównym przedsięwzięciem jest tworzenie podziemnego przejścia, które ma na celu ułatwienie dostępu na teren stacji dla osób z niepełnosprawnościami. Cały projekt jest dużym wydatkiem, bowiem jego koszt wynosi 110 milionów złotych.
Na chwilę obecną, główne prace skupione są na tworzeniu omawianego wcześniej podziemnego przejścia. Ma ono stanowić alternatywę dla kładki, która została zburzona około miesiąca temu.
Należy jednak dodać, że planowane podziemne przejście zapewni dogodny dostęp do stacji kolejowej jedynie dla mieszkańców północnej części Olkusza. Tymczasem, mieszkańcy osiedli Czarna Góra, Pakuska oraz Młodych będą musieli korzystać z alternatywnych dróg dostępu. Przykładowo, mieszkańcy ulicy Kolejowej, mimo że od stacji dzieli ich jedynie 50 metrów (w linii prostej), będą musieli pokonać drogę o długości około kilometra, by dotrzeć na peron.
Wojciech Ozdoba podkreślił w rozmowie z „Gazetą Krakowską”, że od wielu lat mieszkańcy osiedli Czarna Góra, Pakuska i Młodych borykają się z utrudnieniami w dostępie do olkuskiej stacji kolejowej. Wszystko to wynika z likwidacji mostku nad rzeką Babą oraz schodów prowadzących z kładki na peron numer jeden. Ozdoba wyraził nadzieję, że przebudowa stacji przyniesie zmiany, jednak niestety nie przewiduje ona budowy przejścia dla pieszych od strony południowej miasta.