Oszustwa internetowe i telefoniczne na terenie powiatu olkuskiego
We wrześniu nastał wzrost incydentów dotyczących oszustw online i telefonicznych na obszarze powiatu olkuskiego. Przestępcy wykorzystali różnorodne metody manipulacji, w tym podając się za pracowników banku lub prokuratury, co skłoniło ich ofiary do uwierzenia w fikcyjne narracje. W konsekwencji, wiele osób straciło swoje oszczędności, które utracili z kont bankowych lub bezpośrednio przekazali złodziejom.
Wielokrotnie policja otrzymuje zgłoszenia od tych, którzy padli ofiarami oszustw podczas transakcji online. We wrześniu takich incydentów odnotowano już kilka. Jedna z mieszkanek Olkusza padła ofiarą oszustwa podczas sprzedawania butów na popularnym portalu aukcyjnym. Gdy otrzymała telefon od mężczyzny podającego się za pracownika serwisu technicznego, który twierdził, że wystąpił problem z płatnością, kobieta postąpiła zgodnie z jego instrukcjami. Po autoryzacji kilku transakcji, zauważyła brak 14 tysięcy złotych na swoim koncie bankowym. Podobny schemat oszustwa dotknął inną mieszkankę powiatu, która straciła 9 tysięcy złotych próbując sprzedać ubrania.
Inny incydent związany z „oszustwem kryptowalutowym” skłonił pewną osobę do zainstalowania oprogramowania zdalnego sterowania na swoim telefonie, co umożliwiło przestępcom przeprowadzenie nieautoryzowanych transakcji finansowych. Kobieta utraciła w ten sposób 12 tysięcy złotych. Na terenie powiatu olkuskiego policealne raporty zawierały również informacje o dwóch przypadkach oszustw telefonicznych, gdzie przestępcy podawali się za prokuratora lub pracownika banku. 5 września 76-letnia kobieta otrzymała telefon od mężczyzny twierdzącego, że jest prokuratorem, informującego ją o rzekomej próbie włamania na jej konto bankowe.